UNGE TALENTER PÅ SPRING (DEL 3) - MACIEJ ANDREAS SCIBOROWSKI Skrevet d. 03/06 2018

Tiden er kommen til vores tredje og sidste del om de unge talenter på spring. Senest har vi berettet om de to håbefulde talenter Christoffer Dahl Svenningsen og Sylvester Mayland Poulsen. Nu er turen kommen til endnu et talent, som står klar i kulissen, og som allerede nu har været oppe at snuse til SIK’s førstehold.

Navnet er Maciej Andreas Sciborowski, og selvom han endnu ikke har fået sin debut på Skive IK’s divisionshold, så har den unge angriber fået lov til at dufte til savsmuldet i manegen, efter at han er blevet indlemmet ved tre ugentlige træningspas og har fået lov at måle sig med klubbens bedste spillere.

- For mig er det, at jeg får lov at træne med førsteholdstruppen et tegn på, at klubben tror på mig, og at det her er min belønning for mit ekstra arbejde, og alt det jeg har fravalgt for at tilgodese fodbolden, siger Maciej Andreas Sciborowski og uddyber:

- Det motivérer mig vildt meget, og jeg vil arbejde benhårdt for at tilbagebetale klubben for deres tro på mig.

Udover det giver det mig også mulighed for at se, hvor meget jeg stadig mangler, og hvad jeg kan arbejde på i mit spil. Det er ekstremt lærerigt at træne med A-truppen og være med i deres arbejde.

Maciej har taget turen fra Skives U19, og selvom det kun 17-årige talent endnu ikke har fået sin debut, så er han fortrøstningsfuld.

- Jo mere man træner deroppe med A-truppen, des mere vænner man sig til tempoet og fysikken, og det er med til at udvikle én som fodboldspiller, mener Maciej Andreas Sciborowski.

- Det er selvfølgeligt klart, at træningen er niveauer højere, end hvad jeg er vant til, men det tvinger mig til at være 100% fokuseret på hver eneste aktion. Det er med til at få det bedste ud af mig, mener Maciej, der også har været udtaget til A-truppen, men endnu ikke har fået sin debut.

MACIEJ ANDREAS SCIBOROWSKI

Alder: 17 år

Født: 10. juli 2000

Hvor startede du med at spille fodbold og hvorfor?

Jeg startede med at spille fodbold i min hjemby, Roslev, i den lokale klub Roslev IK, da jeg var 7 år gammel.

Da jeg startede i skole, gik alle mine klassekammerater til fodbold, så jeg fik naturligvis også lyst til at prøve det. I starten var det bare sjov, men det gik hurtigt op for mig, at det var det, jeg ville dedikere mig selv til.

Hvad er dine ambitioner som fodboldspiller?

Det er ikke nogen hemmelighed for mine venner og familie, at jeg drømmer om at leve af at spille fodbold. Men jeg er samtidig også en person, der tager tingene, som de kommer. Lige nu handler det om at holde fødderne på jorden og arbejde mod at blive den bedste spiller, hver gang jeg går på banen.

Hvad er din foretrukne spilleposition?

I langt størstedelen af min karriere har jeg spillet angriber. Det er dér jeg føler mig bedst, og der jeg føler, at jeg bidrager mest til holdet.

Hvad er dine styrker?

Jeg har stor tro på mine egne evner og mener, at jeg er et godt sted i forhold til at udvikle mig. Men jeg mener selv, at min største styrke ligger i min mentalitet. Jeg er drevet af en motivation til at være den bedste udgave af mig selv, hver gang jeg spiller, og en motivation til hele tiden at lære og blive bedre.

Hvad er dine svagheder?

Jeg kan sagtens finde masser af ting, jeg kan forbedre mig i - som de tekniske og taktiske aspekter i spillet. Jeg mener dog, at min fysik ikke er på det optimale sted endnu. Det føler jeg er en afgørende faktor, for at jeg kan blive endnu bedre.

Hvad laver du, når du ikke spiller/træner fodbold?

Skolemæssigt er jeg lige nu i gang med at tage en STX på Skive Gymnasium. Rent privat kan jeg godt lide at slappe af derhjemme, når jeg ikke spiller fodbold. Det ender ofte med lidt FIFA mod min bror eller Fortnite med mine venner.

Hvad skal du lave, når/hvis du ikke kan spille fodbold?

Lige nu er jeg 100% dedikeret til fodbold og tænker ikke på, hvad jeg vil lave udover det. Indtil videre skal Gymnasiet bare gøres færdigt, og så må jeg kigge på det til den tid.

Hvem er din favoritspiller?

Min favoritspiller er Harry Kane. Jeg synes han er en af verdens bedste afsluttere, med hans fantastiske evne til at sparke med begge ben. Men der ligger også det individuelle i hans spil, som blandt andet hans direkte, skærende løb og positionering, inden han kommer til sine afslutninger, hvilket også er på verdensklasse-niveau.

Hvem er din favorittræner?

Jeg synes selv, at jeg er blevet trænet af nogle meget dygtige trænere. Specielt siden mit skifte til Skive. De tre trænere, Ronny, Kim og Michael (med deres assistenter) har alle haft stor indflydelse på mig og har spillet en stor rolle i min udvikling som spiller. Jeg er af den forfatning, at hvis en træner har et klart mål, og er ambitiøs omkring det, så er det en træner, jeg er villig til at spille for.

Hvilken klub er din favoritklub?

Jeg er stor fan af engelske Tottenham Hotspur. Det var det første hold, jeg så spille på TV. Det var den meget berømte kamp mod Inter Milan, hvor Gareth Bale scorede et hattrick, der fik mig til at supporte klubben.